Facebook open

BANER Perfect SPA Awards 2021 Glosuj Hotel SPA

Kasza gryczana, jęczmienna, manna, jaglana, quinoa czy kuskus... Dzięki kaszy dostarczysz organizmowi cennych składników, zyskasz dobry humor, stracisz zbędne kilogramy i zapobiegniesz wielu chorobom. Ale warto wiedzieć, jaki rodzaj wybrać, bo nie wszystkie nam służą.

Kasza królowała na polskich stołach przez długie stulecia. Później została wyparta przez ziemniaki i makarony. Ostatnio, wraz z modą na zdrowe odżywianie, wraca też zainteresowanie kaszami. Dietetycy przekonują, że powinny na stałe znaleźć się w domowych jadłospisach.

Trzy kolorowe kaszotto z pieczarkami i groszkiem zielonym

KASZA DLA ZDROWIA I URODY

Kasza jest znakomitym źródłem węglowodanów złożonych, które powoli rozkładają się na glukozę potrzebną do pracy wszystkich komórek, nie powodując gwałtownych skoków insuliny. Są dość kaloryczne, ale pęczniejąc w żołądku sprawiają, że jesteśmy dłużej syci, co sprzyja utrzymaniu wagi. W kaszach prawie nie ma tłuszczu, a w niektórych jest dużo błonnika, który przyspiesza pracę jelit, regulując trawienie. Regularnie spożywanie kasz obniża poziom złego cholesterolu we krwi. Są też doskonałym źródłem witamin z grupy  B, wspomagając prace mózgu i serca. Niezawodne w walce ze stresem i depresją. Mają sporo żelaza chroniącego przed anemią oraz łatwoprzyswajalnego białka.

RODZAJE KASZY W POLSCE

Kasza gryczana, jęczmienna, manna, jaglana, quinoa, bulgur, pęczak czy kuskus... Dzisiaj kupisz w Polsce każdą kaszę, jaką tylko zapragniesz. Dzięki kaszy dostarczysz organizmowi cennych składników, zyskasz dobry humor, stracisz zbędne kilogramy i zapobiegniesz wielu chorobom. Ale – choć stare porzekadło mówi, że od kaszy człowiek zdrów – trzeba wiedzieć, jaki rodzaj wybrać, bo nie wszystkie nam służą.

Trzy rodzaje kaszy

KASZA JĘCZMIENNA REGULUJE TRAWIENIE

Kasza jęczmienna jest najbardziej popularna w polskiej kuchni. Zawarta w kaszy witamina PP poprawia wygląd skóry i obniża poziom cholesterolu. Błonnik wspomaga przemianę materii, a ß-glukany poprawiają odporność całego organizmu.
W zależności od rozdrobnienia ziaren rozróżnia się: pęczak (czyli polerowane całe ziarno), kaszę perłową (rozdrobniony pęczak) o różnej grubości oraz kaszę łamaną (rozdrobniony, niepolerowany pęczak). Kasza jęczmienna jest znakomita do mięs, zup, zwłaszcza krupniku, sosów i gołąbków.

KASZA GRYCZANA OBNIŻA CIŚNIENIE

Kasza gryczana uzważana jest za najzdrowszą ze wszystkich kasz. Powstaje z ziaren gryki. Nie zawiera glutenu i, w przeciwieństwie do innych kasz, nie zakwasza organizmu. Doskonała do regulacji przemiany materii i przy dolegliwościach układu krążenia. Regularnie spożywana podnosi odporność na przeziębienia i infekcje górnych dróg oddechowych. Ma niski indeks glikemiczny, dlatego jest dobra dla chorych na cukrzycę.
Kasza prażona ma mniej wartości odżywczych.
Kasza gryczana jest znakomita z sosami, mięsem i zsiadłym mlekiem.

KASZA JAGLANA DLA ALERGIKÓW

Kasza jaglana jest drobna, powstaje z prosa, ma wysoką zawartość białka. Ze wszystkich kasz zawiera najwięcej witamin z grupy B, które działają korzystnie na układ nerwowy oraz kondycję skóry, włosów i paznokci. Dzięki dużej zawartości żelaza i krzemu zmniejsza podatność na przeziębienia i infekcje. Kasza jaglana zawiera lecytynę usprawniającą pracę mózgu i pamięć oraz poprawiającą koncentrację.
Lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Doskonała do duszonych mięs i deserów z dodatkiem owoców.

Amarantus, quinoa, kuskus

KASZA AMARANTUS NA ANEMIĘ I DLA KOBIET W CIĄŻY

Kasza amarantus zawiera fosfor, wapń, potas i magnez. Pod względem zawartości żelaza (5-krotnie wyższej niż w szpinaku) nie ma sobie równych. Ale żelazo zawarte w kaszy jest gorzej przyswajalne niż pochodzące z mięsa. Wchłanialność poprawia witamina C z kiszonej kapusty, szpinaku czy brokułów. To kasza wspomagająca leczenie anemii, zalecana kobietom w ciąży. Łatwo przyswajalne białko doskonale nadaje się w diecie wegetariańskiej. Amarantus zawiera skwaleny opóźniające procesy starzenia i antyoksydanty przeciwdziałające nowotworom.

KASZA QUINOA Z KWASAMI OMEGA-3

Kasza quinoa powstaje z komosy ryżowej, która zawiera więcej tłuszczu (m.in. z grupy omega-3) niż ziarna zbóż. Występuje w odmianie białej, czarnej, czerwonej oraz jako trójkolorowa mieszanka. Kasza ta nie zawiera glutenu, ale ma dużo białka oraz limuzyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu i odnowy tkanek. Quinoa jest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapna, żelaza, miedzi i fosforu. Doskonała w zupach, zapiekankach i z duszonymi warzywami.

KASZA KUSKUS DODAJE ENERGII

Kuskus to drobna kasza z ziaren twardej pszenicy durum. Ma barwę jasnożółtą lub ciemnożółtą w wersji razowej. Kuskus jest lekkostrawny, nie wymaga długiego gotowania – wystarczy zalać wrzątkiem i odstawić na kilka minut. Jest to kasza bogata w węglowodany i białko, ale nie zawiera błonnika. Ma dość wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie jest wskazany dla osób chorych na cukrzycę.
Znakomita na ciepło i zimno, jako dodatek do mięs i sałatek, do dań słonych i słodkich.

Kasza owsiana, kukurydziana, manna

KASZA OWSIANA BOGATA W BŁONNIK

Kasza owsiana, ze względu na mniejszą obróbkę technologiczną, jest bogatsza w błonnik i składniki mineralne niż płatki owsiane. Jest doskonałym źródłem ßß-glukanu – rozpuszczalnego błonnika. Zawiera dużo białka o wysokiej wartości odżywczej, a także żelaza i magnezu. Kasza owsiana jest też świetna dla osób ze słabą odpornością. Idealna do zup mlecznych, deserów oraz zagęszczania potraw, jako dodatek do kotletów, pulpetów i farszów.

KASZA KUKURYDZIANA DLA NIEMOWLĄT

Kasza kukurydziana jest popularna na całym świecie. W krajach latynoamerykańskich przyrządza się z niej tortillę, w Rumunii jest znana pod postacią mamałygi, a we Włoszech spożywa się ją jako polentę. W Polsce prym wiodą kukurydziane kaszki dla niemowląt oraz produkty przeznaczone dla osób chorych na celiakię. Kasza kukurydziana jest lekkostrawna, nie zawiera glutenu, a dostarcza luteinę.
Doskonale sprawdza się jako dodatek do zup i sosów.

KASZA MANNA ŹRÓDŁEM JODU

Drobniutka kasza pszenna o niewielkiej zawartości błonnika, witamin i minerałów. Kasza manna wyróżnia się wysoką zawartością jodu. Lekkostrawna, doskonała dla dzieci i osób z problemami trawiennymi, schorzeniami nerek i dróg moczowych. Dla dzieci jest najlepszym źródłem glutenu, którego wprowadzenie do jadłospisu zaleca się między 5. a 6. miesiącem życia malucha.
Często wykorzystywana do zup mlecznych dla dzieci oraz jako składnik deserów i kremów.

baner Norden Cosmetics

polecane hotele GORACH

polecane hotele CENTRUM

polecane hotele MORZE

polecane hotele JEZIORA

polecane KLINIKI DAY SPA

Perfect SPA Awards

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj hotel

 Perfect SPA Awards 2021 glosuj daySPA

Phytomer 300x300

 

Nasze magazyny i albumy

Zapisz się do newslettera

Perfect SPA International

Perfect SPA Hotel 2021 HISZPANIA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 EUROPA - GŁOSUJ

Perfect SPA INTERNATIONAL 2021 Świat

RANKINGI SPA

Phytomer 300x300

Pobierz E-Book

 okl e book SPA Rodzinne

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

polecane hotele spa poziome wszystkie SPA EDEN

Polska na zdrowie PL0

Cytat tygodnia

cytat, Konfucjusz